پشت پرده دعوا بر سر مهم‌ترین چالش انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم:

جلیلی یا پزشکیان؛ کدام یک بنزین را گران می‌کنند؟ 

جلیلی یا پزشکیان؛ کدام یک بنزین را گران می‌کنند؟ 
شاید مردم پیچیدگی‌های احیای برجام و مساله FATF را سخت درک کنند، اما با پوست و استخوان خود می‌دانند گران شدن بنزین برای زندگی روزمره آنها چه معنایی دارد. حالا همین موضوع به کانون اصلی مشاجره و البته رقابت برای جلب آرای دو نامزد اصلی انتخابات در دور دوم تبدیل شده است
کد خبر: ۲۵۹۵۱
|
۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۷

زی‌سان: در فاصله تنها ۳ روز مانده تا برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهارم، گران کردن بنزین به مهم‌ترین رمز ستاد انتخاباتی سعید جلیلی برای حمله به ستاد پزشکیان تبدیل شده است. رسانه‌ها و اعضای ستاد جلیلی با تمام توان می‌خواهند این مساله را به جامعه القا کنند که آمدن پزشکیان برابر با بنزین ۲۵ هزار تومانی است.

به گزارش «زی‌سان»، شاید اعضای ستاد جلیلی به خوبی دریافته‌اند که دیگر مردم اسیر وعده و وعید‌های بزرگ نیستند و دیگر نمی‌توان آنها را با دادن وعده‌های بزرگ همچون یارانه طلا، زمین رایگان و مسکن مهر پای صندوق‌های رای کشاند. اما به نظر می‌رسد آنها به خوبی می‌دانند زندگی مرفه‌ترین افراد تا فقیرترین و حاشیه‌نشین‌ترین مردم با مساله گران کردن بنزنی عجین شده است. 

شاید مردم پیچیدگی‌های احیای برجام و مساله FATF را سخت درک کنند، اما با پوست و استخوان خود می‌دانند گران شدن بنزین برای زندگی روزمره آنها چه معنایی دارد. حالا همین موضوع به کانون اصلی مشاجره و البته رقابت برای جلب آرای دو نامزد اصلی انتخابات در دور دوم تبدیل شده است. این مجادله دو قطب دارد: در یک سوی ماجرا ستاد جلیلی قرار دارد که می‌گوید پزشکیان می‌خواهد بنزین را گران کند و ما نمی‌خواهیم و نمی‌کنیم این کار را. در سوی دیگر ماجرا ستاد پزشکیان قرار دارند که موضوع گران کردن بنزین را رد و در مقابل معتقدند که این جلیلی و نزدیکانش هستند که می‌خواهند بنزین را به ۳۵ هزار تومان برسانند. برای روشن‌تر شدن ابعاد این مجادله ضروریست به واقعیات ماجرا پرداخته شود. 

ماجرای گران کردن ۲۵ هزار تومانی بنزین از سوی پزشکیان

ارجاع ستاد جلیلی و رسانه‌های نزدیک به او برای طرح رساندن بنزین به ۲۵ هزار تومان، به قطعه فیلمی کوتاه از پزشکیان است که در فروردین 1400 می‌گوید: «بنده معتقدم بنزین باید قیمت بازار آزاد یا همان ۲۵ هزار تومان شود. در ازای این بگویند هر فرد در ماه ۲۰ لیتر سهمیه بنزین دارد.»

در ادامه نیز روز جمعه ۸ تیر پس از اعلام نتایج دور اول انتخابات این علی عبدالعلی‌زاده، رئیس ستاد انتخابات پزشکیان در نشست خبری جنجال بنزین را دوباره زنده کرد. او گفت: «کارشناسان می‌گویند بنزین باید بشود ۵۰ هزار تومان. [دولت پزشکیان]به موافقان و مخالفان این طرح می‌گوید که در تلویزیون به مدت ۲ ماه درباره گران شدن حامل‌های انرژی صحبت کنند. بعد از آنکه مردم پذیرفتند باید گران شود؛ بحث می‌شود که این ۵۰ هزار تومان یک شبه گران شود یا در یک یا دو سال انجام شود؟»

همین اظهارات عبدالعلی‌زاده کافی بود تا زمینه لازم برای حمله ستاد جلیلی به پزشکیان فراهم شود. تا در چند روز اخیر به شدت بر موضوع گران کردن بنزین از سوی پزشکیان متمرکز شوند. 

واکنش ستاد پزشکیان به ادعای گران کردن بنزین

ماجرای افزایش قیمت بنزین از جمعه شب در فضای مجازی سروصدای زیادی به پا کرد. جلیلی که در شبکه ایکس منتسب به خود به دعوای بنزینی خود با پزشکیان ادامه داده بود و به کنایه قیمت اسنپ را پس از پیروزی پزشکیان در انتخابات و گران شدن بنزین اعلام کرده بود. 

در مقابل مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به این توئیت جلیلی در شبکه ایکس نوشت: این عزیزانی که با خط بدون فیلتر، توییت زده‌اند؛ برای اینترنت مردم، «طرح صیانت» تجویز می‌کنند. سفره خوب برای خودشان است و سفره خالی برای مردم. آقای جلیلی! من که برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ارائه نداده‌ام، اما از شما می‌خواهم بگویید آیا قیمت بنزین پس از اجرای طرح «وان» در دولت شما کمتر از ۶۰ هزار تومان است؟

حسین عبده تبریزی مشاور اقتصادی پزشکیان با انتشار ویدیویی نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در دولت احتمالی پزشکیان قیمت بنزین تغییر نخواهد کرد. مشاور اقتصادی پزشکیان اظهار کرده، در بحث بنزین ما ۱۱۰ میلیون لیتر مصرف روزانه داریم که که ۲۰ تا ۲۵ تا از آن هدر می‌رود و قاچاق می‌شود و گیر رانت خواران می‌آید. پزشکیان می‌گوید این را صرف بهداشت و آموزش و پرورش در روستا‌ها بکنیم. مردم بنزین موردنیازشان را به قیمت امروز کماکان در اختیار خواهند داشت.

حمیده زرآبادی، سخنگوی ستاد انتخاباتی پزشکیان نیز اعلام کرد: اراده و تلاش دولت دکتر پزشکیان در راستای کاهش تورم و افزایش ارزش پول ملی است و هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت کالا‌ها به‌ویژه بنزین ندارد.

کشیده شدن مساله بنزین به اولین مناظره رودررو 

مساله بنزین آنقدر داغ شد که در همان ابتدای آغاز سخنان توسط مسعود پزشکیان در مناظره اول رو در رو با جلیلی، مورد اشاره قرار گرفت. پزشکیان گفت: قبل از اینکه وارد بحث شوم اشاره به دروغی کنم که از جانب ما در رسانه‌ها منتشر کردند و گفتند که می‌خواهیم بنزین را گران کنیم در حالی که ما بار‌ها گفتیم که این کار را نمی‌کنیم و بدون رضایت مردم هیچ کاری در این حوزه نخواهیم کرد.

صف‌کشی میدانی ستاد جلیلی علیه پزشکیان با رمز بنزین ۲۵ هزار تومانی

در ادامه داغ شدن بحث بنزین به نظر می‌رسد طرفداران ستاد جلیلی کانون برنامه‌های تبلیغاتی خود علیه مسعود پزشکیان را بر روی موضوع «بنزین ۲۵ هزار تومانی» متمرکز کرده‌اند. در روز‌های اخیر ویدئو‌ها و عکس‌هایی از اعضای ستاد جلیلی در مناطق حاشیه‌ای و شهر‌ها منتشر شده که به مردم می‌گویند، اگر پزشکیان بیاید، بنزین ۲۵ هزار تومان خواهد شد. 

حتی فراتر از تبلیغات میدانی و چهره به چهره کار به تهیه و توزیع شب‌نامه نیز کشیده است. به گونه‌ای که دیشب در سطح استان کرمانشاه شب‌نامه‌هایی با مضمون بنزین ۲۵ هزار تومانی توزیع شد. 

جلیلی یا پزشکیان؛ کدام یک بنزین را گران می‌کنند؟ 
لشکر یک نفره آذری جهرمی؛ از طرح «وان» تا بنزین ۳۵ هزار تومانی مشاور جلیلی

فراتر از تمامی واکنش‌ها این روز‌ها محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات سابق به تنهایی به ادعا‌های ستادی جلیلی در باب گران کردن بنزین واکنش نشان می‌دهد. او نه تنها این موضوع را رد می‌کند بلکه تیم جلیلی را طراح ایده افزایش قیمت بنزین به ۳۵ هزار تومان معرفی می‌کند.

محمدجواد آذری‌جهرمی در واکنش به انتشار اخبار افزایش قیمت بنزین در دولت پزشکیان نوشت: «پزشکیان با رفع تحریم و حذف ۳۳درصد هزینه مازاد معاملات به خاطر اثرات تحریم (معادل ده‌ها میلیارد دلار در سال) که به جیب کاسبان تحریم می‌رود و بازپرداخت آن به ملت، کسری بودجه را جبران می‌کند نه با افزایش قیمت بنزین مثل طرح وان دولت رقیب.

آذری‌جهرمی تاکید کرد: اگر به دروغ و با پخش سخنانی تقطیع شده گفتند پزشکیان دنبال افزایش قیمت بنزین است، دو سوال از آنها بپرسید: در طرح وان دولت جلیلی قیمت بنزین چقدر خواهد شد؟ دوم اینکه هزینه تحریم چقدر است و چرا نگذاشتید تحریم‌ها خاتمه یابد؟» باید دید آیا این آخرین تلاش تندرو‌ها برای تهمت‌زنی و تخریب رقیب خواهد بود یا پای پروژه‌های تازه‌ای در میان است؟

 در ادامه محمد جواد آذری جهرمی در واکنش به اظهارات مشاور سعید جلیلی درباره قیمت بنزین توییتی منتشر کرد.

وزیر پیشین ارتباطات به اظهارات مشاور جلیلی درباره قیمت بنزین واکنش نشان داد. مجید کریمی، استاد دانشگاه امام صادق و مشاور جلیلی در میزگرد اقتصادی که در تبلیغات انتخاباتی از تلویزیون پخش شد، گفته بود: قیمت بنزین جهانی شود و باید لیتری ۳۵هزار تومان بکنیم.

در این راستا، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت روحانی در واکنش به اظهارات وی، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: میگم هر باک بنزین اسنپ/تپسی با بنزین لیتر ۳۵ هزار تومانی جلیلی چند در میاد؟

در همین راستا سایت خبری انتخاب با حسابی سرانگشتی در این رابطه نوشت: هر باک بنزین جلیلی دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می‌شود.

واکنش ستاد جلیلی به بنزین ۳۵ هزار تومانی

مجید کریمی، مشاور اقتصادی ستاد جلیلی با انتشار ویدیویی بنزین ۳۵ هزار تومانی را تکذیب کرد. او مدعی شد: روز گذشته موضوعی مبنی بر اینکه "در برنامه‌های آقای جلیلی بنزین ۳۵ هزار تومانی هست" مطرح شد که این یک دروغ بزرگ است. 

کریمی اظهار کرد: هیچ کسی هیچ وقتی چنین موضوع و عددی را مطرح نکرده است، طرح وان و موضوعی که آقای جلیلی مطرح می‌کنند فقط به ابزار کنترل و مصرف انرژی و پایش اینکه چه کسانی از موهبت‌های اقتصادی این کشور استفاده می‌کنند مربوط می‌شود. این موضوع که قیمت چگونه تعیین شود در این طرح تکنیکی نیست؛ بحث قیمت در سیاست‌های کلان است.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون